Александър Сано и Милена Цветанска са водещите на ”Кауза.bg

Александър Саносн. БНТ

Александър Сано
сн. БНТ

Първият пряк ефир е в понеделник, 25 март от 21:00 ч. по БНТ1 – първи дебат на младите лидери на България

Водещият на неделното токшоу „Неделя х 3” Александър Сано и продуцентът на новините на националната телевизия Милена Цветанска ще бъдат водещи на най-новия риалити формат на БНТ – „Кауза.bg”.
Проектът на екипа, създал „Големият избор”, дава възможност на младото поколение да представи публично идеите си за развитие на България и да защити позицията си по конкретна кауза.
В понеделник, 25 март, от 21:00 ч. е първият пряк ефир от студио 1 на БНТ, по време на който десетте избрани кандидатури ще бъдат представени на зрителите от самите им автори. На провелия се преди седмица кастинг своите идеи представиха над 70 кандидати.
Освен участниците, главната роля ще имаекспертен съвет, който ще провокира с въпроси, критики, похвали и всякакви други похвати кандидатите.

* * * * * * *

„Целта е да изкараме всяка една от каузите извън клишето, да я „разнищим”, да покажем силните и слабите й страни, да избистрим идеята така, че тя да стане реално изпълнима. И от друга страна – да провокираме емоционално участниците, да извадим на преден план техните ораторски способности. По този начин и хората, които ще гласуват, ще имат по-ясна представа защо го правят”, обясни единият от продуцентите на предаването Анна Яковлева.
„Кауза.bg” се роди от протестите на младите хора навън, които започнаха да артикулират ясно какво искат и какво могат да направят, и застанаха зад определени каузи. Така си дадохме сметка, че не трябва да изпуснем момента на надигащата се енергия”.

* * * * * * *

Подборът и пресяването на каузите ще се случи на три етапа, в три последователни живи ефира – на 25 март, на 1 април и на 8 април. В първото предаване ще отпаднат две каузи, във второто – четири, и така на финала ще достигнат последните четирима претенденти.

Представителна извадка от 300 българи ще бъде „гласът на зрителите” в преките предавания на „Кауза.bg”. От екипа на БНТ споделят, че са се спрели на този вариант, защото това дава възможност за най-адекватно покритие на мнението на обществото.
Извадката, направена от социологическата агенция „Алфа рисърч”, ще включва 300 пълнолетни българи от цялата страна. Тя е умален модел на българското общество, а подборът е направен по населено място, възраст, пол и образование. Всеки един от 300-те гласуващи ще получи въпросник, а в края на живите ефири от „Алфа Рисърч” ще се свържат с него, за да попитат коя от каузите е харесал най-много. Финално гласовете ще бъдат оформени като проценти и така ще бъдат класирани отделните участници.
Каузите, които отпадат след първия ефир на 25 март, ще станат ясни на 1 април, след като бъдат съобщени резултатите от проучването на „Алфа Рисърч”. Отпадналите четири кандидатури във втория кръг ще бъдат обявени в последния, трети кръг на 8 април, когато техните защитници отново ще трябва да отстояват идеите си.
* * * * * * *

Продуцентът на „Кауза.bg” Ани Яковлева:

Протестите генерират идеи и раждат каузи
Как и защо се роди идеята за „Кауза.bg“?
– Родиха я протестите на младите хора навън, които не само отричаха, а започнаха да артикулират ясно какво искат и какво могат да направят, и застанаха зад определени каузи. Така си дадохме сметка, че не трябва да изпуснем момента на надигащата се енергия, от която би трябвало да се родят интересни идеи.
Доказателства за това има много в програмата на БНТ. Едно от лицата на протестите – Ангел Славчев, бе участник във формата на националната телевизия „Големият избор” преди 3 години. Ето така се роди „Кауза.bg“.
Какво е впечатлението ви от хората, които се явиха на кастинга?
– Прекрасно, зареждащо, енергизиращо. Кастингът се проведе на 16 март /събота/, когато синът ми стана на 20 години. В края на кастинга установих, че имам много енергия, което беше странно, тъй като той продължи 8-9 часа, но по някакъв начин тези млади ми я бяха предали. Разбира се, някои не успяха да бъдат достатъчно убедителни, защото да говориш пред жури си е стряскащо. Най-важното е, че те не идваха със заучени фрази и клишета как може да се оправи положението в страната, а с конкретни, свои, понякога дори и малки каузи, в които има огромно очарование. Мая Донева например се яви на кастинга със своето бебе и другото си двегодишно дете, беше пропътувала разстоянието от Варна до София, само за да ни разкаже как помага на деца в неравностойно положение от социални домове да бъдат малко по-щастливи. Метин Хакъ от Бургас показа специално направената от него система за разходване на средства, която той смята, че би помогнала и на семейния, и на държавния бюджет. Или пък студентът от Ботевград в Богословския факултет Георги Сираков, който си е поставил за цел да популяризира параклис чрез сайт. Още един пример за будната мисъл на младите – Венцислав Съботинов, който има идея как да се въведе реален преференциален вот… И още много други, чиито имена няма как да изброя.
Как ще подкрепите по-нататък победителя в предаването за реализацията на спечелилата кауза?
– Каузата-победител и този, който успее да я изведе на върха, ще бъдат определени от вота на представителна извадка. Ще използваме целия си ресурс на обществена медия, за да подкрепим идеята на този, който заслужава.
Кои са основните въпроси, които вълнуват младите хора днес и защо те искат промяна?
– Ако трябва да определяме през каузите на тези, които решиха да ги споделят с нас, се очертава най-голяма бройка на свързаните с образованието и това е прекрасно. Младите хора най-ясно чувстват проблемите там и осъзнават важността те да бъдат отстранени.
Кое е по-силно при младите хора днес – разочарованието от сегашната
ситуация или вярата в бъдещето?
– У всички, които се явиха на кастинга, определено доминира вярата, но тя се появява след като нещо в този наш забързан живот не им е харесало, спънало ги е, или дори ги е „шамаросало”. И е прекрасно, че вместо да поемат към терминал 2 на Летище „София”, те си казват: „Дали и аз не мога да помогна това да се промени”. Искрено се надяваме, че сме амбицирали младите в тази насока.

Posted on март 21, 2013, in ТВ - Телевизия. Bookmark the permalink. Вашият коментар.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: